راز افزایش طول عمر ، شادی و آرامش  در ژاپنی ها

راز افزایش طول عمر

در این مطلب راز افزایش طول عمر ، شادی و آرامش  را در ژاپنی ها بررسی می کنیم . ژاپنی ها انسان هایی هستند که به طول عمر طولانی و آرامش و شادی در زندگی معروف هستند ، پس با هم این رمز و رازها را مرور می کنیم تا در زندگی بکار بگیریم .

راز افزایش طول عمر ، شادی و آرامش چیست ؟

همه می دانیم که آرامش و شادی تعریف مشخصی ندارد و به نوع نگاه به زندگی و سبک زندگی هر فرد بستگی دارد برای مثال فردی در یک ماشین گران قیمت احساس آرامش و شادی دارد اما شخص دیگری آرامش و شادی را در آن می بیند که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند تا کمتر باعث آلودگی هوا شود.

اما به طور کلی رمز موفقیت ژاپنی در تعریف ایکیگای (ikigai ) خلاصه می شود . هر فعالیت مستمری که باعث امید به زندگی ، شادی و آرامش شود می تواند ایکیگای باشد و هر شخصی می تواند یک ایکیگای مخصوص به خود را داشته باشد و عرض کردم که نسبت به نگاه هر فرد به زندگی و سبک زندگی هر شخص می تواند متفاوت باشد .

مشغول بودن در موارد زیر باعث آرامش و شادی می شود :

اشتیاق داشتن به انجام دادن هر نوع فعالیتی
مهارت داشتن در هر کاری
آن طور که دوست داریم زندگی کنیم و درآمد کسب کنیم ( در مورد این موضوع در مطالب قبلی بارها گفتم راه هایی خلاف مانند دزدی ، قاچاق ، پخش مواد مخدر و از این موارد را کسی دوست ندارد بلکه به هر دلیلی وارد این کار می شود که حتما بسیار استرس زا است )
تلاش کنیم به دنیا کمک کنیم : چیزی را اختراع کنیم ، سازمان یا ارگانی داشته باشیم که به دیگران کمک کنیم و هر چیز دیگری ، و به قول ژاپنی ها خلق هر چیزی که دنیا به آن نیاز دارد و این یعنی رسیدن به آرامش و شادی.

ژاپنی ها معتقدند که هر شخصی یک ایکیگای مخصوص به خود دارد که باعث افزایش طول عمر ، شادی و آرامش می شود پس هیچ وقت نباید دست از ایکیگای خود برداریم حتی اگر کار روزانه ایکیگای زندگی باشد بعد از بازنشستگی باید به دنبال کار دیگری مناسب آن شرایط بود که همیشه ایکیگای در زندگی باقی بماند و وجود ایکیگای در زندگی یعنی اینکه همیشه امید به ادامه زندگی وجود دارد .

به سلامت ذهن اهمیت دهیم : در کنار بدن سالم باید ذهنی سالم هم داشته باشیم چیزی که متاسفانه بسیاری از افراد به آن خیلی اهمیتی نمی دهند . همانطور که برای داشتن جسم سالم ورزش می کنیم و برای داشتن ذهن سالم هم باید ذهن را به فعالیت واداریم مانند : بازی کردن شطرنج ، تعاملات اجتماعی و آرتباط برقرار کردن با افراد و …

دوری از استرس باعث افزایش طول عمر می شود

دوری از استرس باعث افزایش طول عمر می شود

افزایش استرس با پیری زودهنگام و پیری زودهنگام با فرسایش ذهن و بدن رابطه مستقیم دارند . بدن استرس را به عنوان یک ویروس یا باکتری شناسایی می کند و پادتن ترشح می کند و متاسفانه پادتن بر روی سلول های سالم تاثیر می گذارد و باعث پیری زودهنگام می شود .

راهکارهایی برای غلبه بر استرس :

داشتن تفکر مثبت

ورزش های کششی و یوگا

حفظ آرامش در شرایط استرس زا

نفس عمیق

راهکارهای بالا با اینکه بسیار ساده هستند اما با همین موارد ساده به راحتی می توانیم استرس خود را کم کنیم .

روش درمانی موریتا برای درمان استرس :

اجازه دهید در این قسمت استرس را به عنوان بیماری در نظر بگیریم تا با روش موریتا آنرا عمیقا درمان کنیم .

در شرایط پرتنش زندگی امروزی هر شخصی در زندگی و محل کار خود می تواند دچار استرس و نگرانی های زیادی شود . روش درمان غربی ها این است در همان شرایط استرس زا با تفکر مثبت تلاش کنیم استرس را کم کنیم . اما در روش درمانی ژاپنی های ( درمان موریتا ) مراحل درمان به این صورت است که از فضای شلوغ و پر استرس فاصله می گیریم و بعد از درمان مجدد به آن فضا برمی گردیم .

در درمان ژاپنی ها قرار نیست احساساتی که بر اثر فضای استرس زا بوجود آمده را تغییر دهیم بلکه این احساسات را می پذیریم و به آن احترام می گذاریم و سعی می کنیم اقداماتی انجام دهیم که احساسات جدیدی خلق کنیم و جایگزین احساسات قبلی کنیم .

روش درمان موریتا :

در مرحله اول بیمار باید تنها نظارگر احساسات باشد (طبق این روش احساسات را تغییر نمی دهیم) . برای مدت حدود یک هفته بیمار استراحت مطلق می کند . ملاقاتی ندارد ، با کسی صحبت نمی کند و از هیچ رسانه ای هم استفاده نمی کند.

درمرحله دوم بیمار به انجام کارهای ساده مانند قدم زدن ، تمرین تنفس ، خاطره نویسی و کارهای ساده اینچنینی می پردازد.

در محله سوم بیمار شروع به فعالیت های فیزیکی و خلاقانه مانند نقاشی ، مجسمه سازی ، منبت کاری و… می کند . این فعالیت ها در بیمار احساسات جدیدی مانند لذت ، خونسردی و تعهد را می سازد .

و در مرحله آخر بیمار با احساسات جدیدی که در او شکل گرفته است به جامعه بر می گردد .

در این قسمت همانطور که عرض کردم به استرس به عنوان یک بیماری نگاه کردیم که بتوانیم با روش های درمانی ژاپنی ها آشنا شویم اما در شرایط معمولی هم که هر فردی دچار استرس می شود می تواند با روش ها بالا یعنی فاصله گرفتن از محیط پرتنش استرس زا ، انجام فعالیت های خلاقانه و مورد علاقه فشار استرس را کم کند .

با غرق شدن در فعالیت های مورد علاقه خودمان زمان را متوقف کنیم !!

غرق شدن در فعالیت مورد علاقه

غرق شدن در هر فعالیتی که آن را دوست داریم یکی از روش های اساسی افزایش طول عمر و جوان ماندن است و مطمعنا بارها هر کدام از ما وقتی درگیر کاری بودیم که با عشق در آن کار غرق شده بودیم متوجه گذر زمان نشدیم و به اصطلاح زمان را متوقف شده بود و آن لحظات در طول عمر ما محاسبه نمی شد.

این لحظه ها زمانی هستند که ما عمیقا با لذت و تمرکز زیاد مشغول انجام فعالیتی هستیم که لزوما هم نباید یک کار باشد و می تواند یک تفریح یا یک ورزش باشد . به این حس و حال زیبای غرق شدن همراه با لذت و نشاط را غرقگی (Flow) می گوییم ، فقط دقت کنید که لذت بردن در حالت غرقگی منظور لذت های زودگذر مانند پرخوری و استفاده از مواد مخدر نیست بلکه شامل لذت هایی هستند که حداقل مدتی در شما باقی بماند مانند : غرق شدن در مطالعه یک کتاب مورد علاقه ، نوشتن یک نویسنده عاشق ، لحظه های خلق یک اثر هنری توسط یک نقاش .

غرقگی نباید فعالیتی باشد که خیلی ساده است تا باعث دلزدگی شود و نباید خیلی مشکل باشد تا بعد از مدتی باعث شود که تسلیم شویم و ادامه ندهیم و اگر در انتخاب ایکیگای خود درست عمل کرده باشیم می توانیم ارتباطی بین غرقگی و ایکیگای خود را پیدا کنیم.

 

مطلب پیشنهادی :

راهکارهایی برای داشتن یک کار لذت بخش

 

راز افزایش طول عمر از زبان افراد مسن

بهترین توصیه ها را می توانیم از زبان افرادی بشنویم که خودشان یک زندگی طولانی همراه با نشاط و لذت را تجربه کرده اند .

و اما توصیه های مهم از زبان افراد مسن :

کمتر خود را در شرایط استرس زا قرار دهیم.

خوشرو باشیم و لبخند بزنیم.

در مورد مسائلی که نمی توانیم آنها را تغییر دهیم نگرانی به خود راه ندهیم.

از چیزهایی که داریم لذت ببریم.

عادت های خوب را در خود پرورش دهیم.

مواد غذایی را بخارپز کنیم که اگر ترجیحا بتوانیم مقداری از آنها را مانند سبزیجات را خودمان بکاریم یا پرورش دهیم و  استفاده کنیم که خیلی بهتر است.

از دوستی هایمان لذت ببریم و آنها را حفظ کنیم.

نکات و مواد غذایی موثر در افزایش طول عمر

در اینجا آموزش رژیم غذایی برای چاقی و لاغری نمی دهیم بلکه یکسری نکات مهم غذاخوردن و مواد غذایی جذاب معرفی می کنیم که راز شادابی و نشاط و سلامتی در زندگی هستند .

ابتدا سعی کنیم از تمام مواد غذایی در سفره غذایی خود استفاده کنیم اما به اندازه و متعادل بخوریم (می توانیم غذا را در بشقاب های کوچک سرو کنیم تا باعث شود کمتر غذا بخوریم). بشقاب های رنگی و متنوع به ما انرژی خواهند داد. نمک و شکر کمتر مصرف کنیم . وقتی ۸۰ درصد سیر شدیم دست از غذا خوردن بکشیم . غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنیم مانند : چای سبز ، چای سفید ، لیمو ، پرتقال ، کلم بروکلی ، توت فرنگی ، زردآلو و ماهی سالمون.

ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنیم ، حتی تحرک های ساده

ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنیم

هر نوع ورزشی که به روش درست و اصولی انجام شود حتی پیاده روی باعث افزایش طول عمر می شود . تحرک های ساده و منظم را جدی بگیریم . بعد از هر نیم ساعت نشستن روی صندلی حتما تحرک های ساده مانند قدم زدن و ورزش های کششی ساده را انجام دهیم . اگر می توانیم در ورزش های همگانی شرکت کنیم که علاوه بر سلامتی باعث نشاط هم می شود .

سخن پایانی

زندگی اصلا چیز پیچیده و سختی نیست و به راحتی می شود حتی از چیزهای ساده زندگی هم لذت برد . ایکیگای زندگی خود را پیدا کنیم و غرق در لذت و شادی شویم . این مطلب خلاصه ای بود از کتاب ایکیگای اثر هکتور گارسیا که راز افزایش طول عمر ، آرامش ، شادی و سلامتی ژاپنی ها را با هم بررسی کردیم.