آیا مدل آیدا در ارتباطات هم جواب می دهد؟

مدل آیدا در ارتباطات

اکثر افرادی که در زمینه تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ فعالیت می کنند با مدل آیدا آشنا هستند. اما آیا این تکنیک های تبلیغاتی در زندگی روزمره انسان ها هم قابل استفاده است؟

همه ما در رابطه ها یا خریدار(گیرنده) هستیم یا فروشنده(دهنده) هستیم و کالا و خدمات ما می تواند احساسات، نیازها و خواسته های ما باشد پس کار و زندگی همه ما انسان ها به هم گره خورده است.

مدل AIDA چیست و در تبلیغات چگونه است؟

آیدا (AIDA) یا صدها مدل و تکنیک های دیگر که برای سریع تر رسیدن به قله های موفقیت از آن ها استفاده می کنیم شامل مجموع تجربیات انسان های موفق است و جواب های هر کدام از انسان های موفق به سوالی که چگونه انسان موفق شده اید؟ می تواند مثل پازل کنار هم قرار بگیرند و این مدل ها را بسازد و استفاده از این تکنیک ها یعنی استفاده از تجربیات انسان ها موفق در زندگی.

مدل AIDA، شامل Attention توجه – Interest علاقه – Desire میل و اشتیاق – Action عمل است . یک تبلیغ نویس از این مدل می تواند برای فروش محصول یا خدمات به مخاطب استفاده کند. ابتدا توجه مخاطب را جلب می کند (با استفاده از تمرکز بر روی احساسات مخاطب، سوال کردن و استفاده از تکنیک های مختلف در نوشتن) در مرحله دوم ایجاد علاقه می کند یعنی درباره فواید و مزایایی که آن محصول یا خدمات برای مخاطب دارد توضیح می دهد و در مرحله میل و اشتیاق می تواند از محرک های هیجانی کمیابی مانند تخفیف محدود، آخرین مهلت، استفاده کند و در نهایت عمل (بخرید، اقدام کنید، کلیک کنید)

مدل آیدا در ارتباطات و زندگی

اما این مدل موفق چگونه در ارتباطات و زندگی می تواند نقش سازنده ای داشته باشد؟ بسیار ساده است و فقط لازم است مراحل این مدل را با هم مرور کنیم و آن را در ارتباطات و زندگی بسط دهیم.

بسیار واضح است که همه ما در ارتباطات خود نیاز به توجه داریم، نیاز به یک شنوده، همراه، همدل، به کسی که ما را درک کند و بفهمد و بعد از شکل گیری این مرحله به سراغ مرحله دوم یعنی علاقه می رویم. این علاقه یک جور سود غیر مستقیم است که خود را در پشت حروف علاقه پنهان کرده است. همه ما مستقیم یا غیر مستقیم نیازمند افراد سود رسان یا کمک دهنده هستیم. حتی اگر نیاز به یک گوش شنوا داریم که فقط بشنود و کاری نکند بدون شک آن شنونده بهترین یاری رسان ما خواهد بود.

مرحله سوم مرحله پیشنهادات، راهکارها و حتی نصایح است و از همان مرحله اول نباید وارد این مرحله شویم و شاید نیاز باشد در مرحله یک و دو فقط حرف بزنیم یا گوش دهیم. این مرحله می تواند یک مرحله نتیجه گیری هم باشد تا در مرحله چهارم به راهکار و اقدام مناسبی برسیم.                                                  

2 دیدگاه برای “آیا مدل آیدا در ارتباطات هم جواب می دهد؟

  1. Mohsen گفته:

    درود بر شما
    چه جالب نکته شگفت انگیز این ماجرا این است که بسیاری از ما از این روش برای کسب و کار استفاده می‌کنیم ولی نمیدانیم که از یک الگوی خاص در حال پیروی کردن هستیم مثل خود من، پر واضح است که در زندگی هم درست همانگونه که فرمودید مانند کسب و کار رقابت وجود دارد، ما باید در مورد ارتباطات هر روز خود را به روز رسانی کنیم و خود جدیدمان را ارائه کنیم اینگونه رقابت برای زندگی بهتر و موفق بودن بسیار رقابت سالم و درستی است البته که مقصودمان پیروزی نیست و صرفا موفقیت است، پیش از این هم عرض کردم کسانی که فقط به پیروزی فکر می‌کنند ممکن است به هر کاری دست بزنند، برای موفقیت نیاز است که همواره خود را در بهترین سطحی که میتوانیم قرار بدهیم گاهی انسانها برای پیشرفت به جای تمرکز روی خودشان و توانمندی‌های خود سعی در تخریب رقبا می‌کنند با این عمل ممکن است که در کوتاه مدت احساس پیروزی کنند ولی قطعا شکست خورده ای بیش نیستند چون به هر حال مشخص خواهد شد که آنها فقط یک بالن بوده اند، اگر هر روز به جای تمرکز روی نقاط ضعف دیگران روی نقاط قوت خودمان کار کنیم اگر هم کسی ندید مهم نیست مهم این است که به سمت خوب بودن حرکت کردیم و دوم اینکه حتی آب هم که نماد پاکی و پاکیزگی و اساسا وجود آناهیتا از آن نشات می‌گیرد هم در صورت راکد بودن مرداب می‌شود ، جاری باشیم عشق بورزیم قبل از اینکه مرداب شویم
    نگارنده ارجمند ، استاد گرانقدر پیگیری هر روزه مطالب شما باعث پیشرفت سطح عملی من شده که این باعث افتخار بنده است همچنین اکنون حداقل میدانم روشی که با آن کاسبی میکنم چه نام دارد ، بسیار متشکر و سپاسگزارم از شما و گروه محترم شادی افزا ، تندرست و شاد باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.