با یافتن جوهر درون خود به شادی حقیقی برسیم (قسمت دوم)

یافتن جوهر درون

در قسمت اول درباره یگانگی و منحصر به فرد بودن انسان ها صحبت کردیم و بررسی کردیم که با یافتن جوهر درون و شکوفا شدن استعدادها و توانایی ها می توانیم به شادی حقیقی برسیم .

آموزش های مدرسه برای یافتن جوهر درون انسان ها کافی نیست

سیستم مدرسه و حتی دانشگاه برای بسیاری از انسان ها روند یکنواخت و ثابتی دارد . در ۷ سالگی به مدرسه می رویم و بعد از ۱۲ سال دیپلم می گیریم و راهی دانشگاه می شویم و کمتر کسی حداقل تا پایان دیپلم چه خواسته یا ناخواسته راه دیگری را انتخاب می کند . اما آیا واقعا آموزش های مدرسه برای یافتن جوهر درون انسان ها و شکوفا کردن استعدادها و توانایی افراد کافی است؟ آیا این نوع سیستم آموزشی درست می باشد؟

سیستم آموزشی مدرسه از کشف و شکوفایی استعدادها جلوگیری می کند

سیستم آموزشی مدرسه

در اینجا با سه دلیل بررسی می کنیم که چرا آموزش های مدرسه نمی تواند به درستی استعدادهای انسان ها را کشف و شکوفا کند:

۱ – سیستم تئوری آموزشی و توجه به مهارت های ذهنی

اکثر ما این موضوع را در سالیان تحصیل خود در مدرسه و حتی در دانشگاه ها تجربه کرده ایم که بسیاری از مطالب را باید حفظ کنیم و به صورت تئوری آموزش می بینیم و همه ما دقیقا نمی دانیم که این آموزش های تئوری در کجای زندگی مفید خواهد بود و می توانیم از آن ها استفاده کنیم و این مهمترین دلیل است که ما نمی توانیم در بسیاری از شرایط در دوره مدرسه به صورت عملی آموزش ببینیم و کسب مهارت کنیم تا متوجه استعدادهای پنهان خود بشویم.

۲ – استفاده از شیوه های آموزشی محدود

در اکثر مدرسه ها دانش آموزان با قلم و کاغذ و کتاب و تخته سیاه آموزش می بینند و این محدودیت ها مانع بزرگی برای یادگیری است و باید در نظر داشت که برخی افراد با روش های بصری و دیداری بهتر یاد می گیرند . استفاده از فیلم ، موسیقی و آموزش های پیشرفته یارانه ای طبیعتا در سرعت و کیفیت یادگیری تاثیرگذاری زیادی دارد .

۳ – تنبیه بخاطر اشتباهات

متاسفانه از قدیم این جمله را در گوش فرزندان این سرزمین کرده اند که ” چوب معلم گله ، هر کی نخوره خله ” واقعا یعنی چی ؟ این یعنی پوشش و تایید یک اشتباه (تنبیه دانش آموز) با یک اشتباه دیگر (این جمله قدیمی) و از همان دوران مدرسه با این کار به ما یاد می دهند بجای پرسش و کنجکاوی از مسائل فرار کنیم . از همان دوران مدرسه به ما یاد می دهند که حق اشتباه کردن نداریم و نباید شکست بخوریم و ببینیم چقدر این موضوع قاتل خلاقیت و کشف استعدادها است .

کاملا منطقی است که با این نوع سیستم های آموزشی یافتن جوهر درون انسان ها کار ساده ای نیست اما با دانستن این موضوعات می توانیم به دنبال راه حل بگردیم تا این موانع را سر راه خود برداریم (البته منظورم این نیست که مدرسه نرویم ، به هر صورت وقتی یک نوع سیستم آموزشی در کشور وجود دارد طبیعتا باید همان را انتخاب کنیم و در کنار آن با دانستن این موضوعات از طریق روش های دیگر هم کسب مهارت کنیم)

نگرش خود را نسبت به توانایی هایمان تغییر دهیم

تغییر نگرش برای یافتن جوهر درون

باز هم تکرار می کنم همه ما یک جوهر درون داریم که مخصوص خود ماست و از ما یک انسان یگانه و منحصر به فرد می سازد . توانایی ها و استعدادهای ما برای انجام دادن کارها با دیگران فرق می کند و کسی نمی تواند جای دیگری را بگیرد .

این مسئله را به این دلیل مجددا یاداوری کردم تا این نکته بسیار مهم برسم که بسیاری از ما در هنگام رقابت با دیگران از ترس باختن و شکست خوردن ، استعدادها و توانایی های خود را نادیده می گیریم و آن ها را کنار می گذاریم و یاداوری این موضوع که هر کدام از ما یگانه و منحصر به فرد هستیم باعث می شود که خود را هیچ وقت نادیده نگیریم و به توانایی ها و استعدادهایمان باور داشته باشیم .

البته همیشه این باور نتوانستن و ترس از باختن و شکست خوردن فقط در رقابت با دیگران بوجود نمی آید و بعضی وقت ها این موضوع در تنهایی خودمان و نوعی رقابت با خودمان هم بوجود می آید . ترس از اینکه نمی توانیم بهترین باشیم یا اینکه زمان زیادی لازم است که من به جایگاه خوبی برسم و مشابه این دلایل غیرمنطقی به راحتی باعث می شود که ما استعدادها ، توانایی ها و علایق خود را نادیده بگیرم و برای رسیدن به موفقیت ادامه ندهیم .

علایق خود را دنبال کنیم

هر کدام از ما علایق و اشتیاقی نسبت که کارهایی داریم که وقتی مشغول انجام آن ها می شویم متوجه گذر زمان نمی شویم و غرق در لذت و شادی هستیم ، در آن زمان استرس ما کاهش می یابد ، کمتر به چیز دیگری فکر می کنیم و تمرکزمان روی کارمان است و در آن زمان به افزایش سلامت جسم و روحمان کمک می کنیم . اما شاید هنوز خیلی از ما شناخت درست و کاملی بر روی علایق خود نداریم .

پیشنهادهای کاربردی برای پیدا کردن علایق

پیدا کردن علایق همان یافتن جوهر درون است که اگر آن را پیدا کنیم به راحتی می توانیم به شادی حقیقی برسیم . حضور در مکان ها و محیط های اجتماعی ، شرکت در دوره ها و کلاس های مختلف ، کتاب خواندن ، کسب مهارت ، تجربه موقعیت های ناشناخته و … . همه این موارد کمک می کند که هر چه سریعتر علایق خود را پیدا کنیم .

واقعا شادی حقیقی چیست ؟

متوجه شدیم که دنبال کردن علایق و غرق شدن در انجام کارهایی که به آن ها علاقه داریم ما را به شادی حقیقی می رساند اما آیا پول و لذت های آنی هم ما را به شادی حقیقی می رساند ؟

قصد شعار دادن ندارم و اعتراف می کنم که پول در زندگی بسیار چیز خوبی است و انسان هایی که پول کافی در زندگی ندارند به سختی می توانند شادی و خوشبختی را لمس کنند اما بحث این است که چگونه از این پول استفاده کنیم ؟

آمارهای زیادی در تاریخ وجود دارد که نشان می دهد انسان هایی بودند که در رفاه کامل در کاخ های مجلل زندگی می کردند و در نهایت به زندگی خود با خودکشی پایان داده اند . پس بسیار مهم است که از پول چگونه استفاده کنیم و بجای ولخرجی کردن برای لذت های زود گذر ، سعی کنیم پول های خود را بیشتر در جهت علایق بلند مدت خود خرج کنیم و آن وقت می توان گفت که داشتن پول هم می تواند ما را به شادی حقیقی برساند .

شادی حقیقی در کمک کردن به دیگران

شادی حقیقی در کمک کردن به دیگران

“خوشبختی از آن کسی است که خواستار خوشبختی دیگران باشد”

لذت و شادی که در کمک کردن به دیگران است با هیچ چیز دیگری در این دنیا قابل مقایسه نیست . شادی حقیقی به همین راحتی دست یافتنی است اگر دست همدیگر را بگیریم و به هم یاری برسانیم . مفهوم پیشرفت بیشتر در کارهای گروهی نسبت به کارهای انفرادی هم همین است . در کارهای گروهی همه به هم کمک می کنیم که به اهدافمان برسیم و چون اهداف مشترکی داریم پیشرفت هر فرد در یک گروه می تواند به پیشرفت کل گروه کمک کند و چه زیباست که بعد از یافتن جوهر درون خود ، کشف و شکوفا کردن استعداها و توانایی هایمان آن را در یک گروه منسجم و خوب بسط دهیم تا همه با هم موفقیت ، شادی ، پیشرفت و زندگی شیرین را تجربه کنیم .

سخن پایانی

موضوعاتی که در این دو مطلب بررسی کردیم خلاصه ای بود از “کتاب یافتن جوهر درون اثر کن رابینسون” که با هم یاد گرفتیم که چگونه می توانیم با استعدادها ، توانایی ها و علایق خود به شادی حقیقی برسیم . فهمیدیم که می توانیم از چهارچوب آموزش های مدرسه فراتر برویم و راهکارهای بهتری را پیدا کنیم تا بتوانیم در زندگی شادتر و موفق تر باشیم . پس بیاییم با هم برای رسیدن به شادی واقعی از منطقه امن خود خارج شویم و به دنبال ناشناخته ها باشیم و از هر موقعیتی به عنوان یک فرصت شگفت انگیز برای بهتر شدن زندگی خود استفاده کنیم .

مطلب پیشنهادی :

با یافتن جوهر درون خود به شادی حقیقی برسیم (قسمت اول)