در کتاب با چرا شروع کنید از سایمون سینک متوجه میشویم که در دنیای امروز مهم نیست که چه کاری انجام میدهیم بلکه مهم این است که چرا آن کار را انجام میدهیم.
آیا عاشق کار خود هستیم؟ آیا دوست داریم عاشق کار خود باشیم؟ جواب این سوال طبیعتا یک بله بزرگ است. اما داشتن یک شغل مورد علاقه و کار کردن با لذت در طول روز چقدر به رویا و چقدر به واقعیت نزدیک است؟ همه ما میتوانیم از کار و زندگی خود لذت ببریم فقط باید چرایی یا هدف زندگی خود را پیدا کنیم.
اگر در کار و زندگی خود بهترین هم باشیم اما چرایی کار خود را پیدا نکنیم دیر یا زود در این مسیر زندگی متوقف خواهیم شد زیرا از این زندگی لذت نمیبریم و رضایت نداریم. پس قبل از هر چیز چرایی و هدف زندگی خود را پیدا کنیم.
دیگر سیاست سنتی هویج و چماق یا جایزه و عواقب بد جواب نمیدهد. انگیزه دادن به شخصی با جایزه و یا تهدید کردن شخصی برای انجام ندادن کار درست فقط برای مدت کوتاهی جواب میدهد و افروخته نگه داشتن شعلههای اشتیاق بهترین راه انگیزه بخشی به خودمان و دیگران است و این شعلههای اشتیاق همان چرایی یا هدف هستند. اگر چرایی کار را پیدا کنیم و این شعلههای اشتیاق را همیشه روشن نگه داریم دیگر نیازی به تشویق و تنبیه نیست.
چرخه طلایی از سه دایره هم مرکز تشکیل شده است. دایره مرکزی(چرایی – why)، دایره بعدی(چگونگی – how) و دایره سوم و بیرونی(چیستی – what) نام دارد.
دایره why چرایی یا هدف اصلی را مشخص میکند.
دایره how چگونگی انجام کارها را نشان میدهد، چگونگی انجام اقدامات خاص برای پی بردن به دایره why(چرایی یا هدف).
دایره what کاری است که انجام میشود: تولید یک کالا یا ارائه خدمات، نتیجه و اثبات دایره why(چرایی یا هدف).
تجزیه و تحلیل این سه دایره خیلی کار سختی نیست اما با این وجود هنوز بسیاری افراد چرایی و هدف مشخصی در زندگی ندارند و شاید دلیل اصلی آن تعریف نادرستی است که از هدف دارند. در اینجا هدف یا چرایی کار را اینطور تعریف می کنیم: هدف همان انگیزه درونی است که باعث میشود هر روز صبح با انرژی از خواب بیدار شویم و با قدرت به کار و تلاش ادامه دهیم و از زندگی لذت ببریم. آیا اینگونه زندگی میکنیم؟ اگر نه پس هنوز هدف قابل قبولی در زندگی نداریم. شاید یکی دیگر از دلایلی که بسیاری افراد هدف مشخصی در زندگی ندارند این است که مسیر دایره طلایی را برعکس میروند. اول باید چرایی و هدف زندگی خود را پیدا کنیم و از دایره مرکزی(why) شروع کنیم و بعد به سراغ چگونگی(how) و چیستی(what) کار برویم.
قبل از اینکه بگوییم چه چیزی در اختیار داریم چرایی و هدف را بیان کنیم و از باور قلبی خود بگوییم.
چرخه طلایی با ساختار مغز قابل مقایسه است. اگر قسمتی از مغز را به سه لایه تقسیم کنیم قسمت بیرونی مغز(نئوکورتکس) قسمت منطقی مغز است که با دایره what(چیستی) در ارتباط است و دو قسمتهای زیرین مغز مسئول تصمیمگیریها، رفتارها و احساسات هستند که با دایره های how و why در چرخه طلایی در ارتباط هستند. با توجه به ساختار مغز چرایی و هدف بر روی احساسات افراد تاثیر میگذارد و اکثرا منطق را شکست میدهد و به همین خاطر هدف و چرایی در کار و زندگی بسیار اهمیت دارد. وقتی احساسات برانگیخته میشود معمولا انسانها دست به عمل میزنند و تصمیم میگیرند، خرید میکنند و یا هر اقدامی دیگری که با باورها و اهداف آنها در ارتباط باشد را انجام میدهند.
همه چیز به چرایی و هدف بستگی دارد. تصمیم و انتخاب ما بر اساس چرایی پشت محصولات و خدمات است و نه خود کالا و خدمات. ابتدا مهم است که بدانیم که چرا یک کالا و خدمات را انتخاب میکنیم و بعد نیاز داریم درباره چگونگی آن بدانیم و بعد لازم است که متوجه شویم که چطور آن محصولات یا خدمات کار می کنند.
شور و اشتیاق داشتن یکی از مهمترین راههای موفقیت در زندگی و کار است و هدف و چرایی این شور و اشتیاق را به راحتی ایجاد میکند. با چرا شروع کردن بسیار تاثیرگذارتر از هر منبع مالی و انسانی است. چرایی و هدف بر روی احساسات انسانها تاثیر میگذارد و این یعنی یک کسب و کار موفق، وفاداری مشتریان و لذت یک زندگی سرشار از آرامش و آسایش. چرایی مشخص در کار و زندگی یعنی در تمام مراحل زندگی یک قدم جلوتر از دیگران بودن و این نوع موفقیت و شادی بدون شک پایدارتر و طولانیتر خواهد بود.
چقدر چرایی و هدف در زندگی مهم است؟ باید آنقدر مهم باشد که تبدیل به هویت ما شود. آنقدر مهم که نباید اجازه دهیم موفقیتهای کوتاه مدت انگیزه و هدف ما را کمرنگ کند. در حقیقت باید به چرایی کار و زندگی خود پایبند باشیم و آن را حداقل تا رسیدن به مقصد نهایی حفظ کنیم. اینجا است که متوجه میشویم سختترین قسمت این داستان یافتن چرایی نیست بلکه پایبند بودن و وفاداری به چرایی است.
یکی بخر دوتا ببر یا این خمیردندان را فلان دکتر معروف تایید میکند. اینها و موارد مشابه، تبلیغاتی هستند که بسیار دیدهایم و طبیعتا در کوتاه مدت هم جواب میدهند و باعث جذب مشتری و فروش بیشتر میشوند ولی آیا در طولانی مدت هم این تبلیغات زودگذر باعث ساخت مشتریان وفادار برای کسب و کارها میشوند؟ طبیعتا خیر و باز هم چرایی کار است که مشتریان حامی و طرفدار ما میشوند و وفادار در کنار ما باقی خواهند ماند.
چرایی همان انگیزه، علاقه و شور و اشتیاقی است که هر روز صبح ما را با انرژی از خواب بیدار میکند و یک روز زیبا را برای ما میسازد. هدف در زندگی یعنی همه چیز و بدون چرایی و هدف توقع شادی و موفقیت پایدار را در زندگی خود نباید داشته باشیم.
کتاب با چرا شروع کنید بیشتر مناسب موفقیت در کسب و کار است اما با دید شادی افزایی سعی کردم خلاصه این کتاب را در زندگی هم بسط دهم و کار و زندگی را دو موضوع جدایی ناپذیر از هم دانستم.